شرکت ,افزایش ,توجه ,تومان ,ماهه ,محصولات ,میلیارد تومان ,خالص شرکت ,مواد اولیه ,افزایش سرمایه ,تصمیم گیری ,کاهش مقداری تولید ,تحلیل بنیادی غپینو

تحلیل بنیادی غپینو

شرکت مینو یکی از با سابقه ترین شرکت های صنایع غذایی در داخل کشور به شمار می آید و کمتر فردی را می توان نام برد که از محصولات این شرکت عریض و طویل استفاده نکرده باشد اما در اینجا قصد نداریم شرکت مینو را تنها ازین منظر بررسی نماییم و برای ما مهم شرایط مالی شرکت است چرا که ظهور رقبای بزرگ در این صنعت با از دست دادن بازار برخی محصولات همراه بوده است.

این شرکت در سال 1338 تاسیس شده و در حال حاضر دارای سه واحد فرعی به نام های مینو فارس و آرایشی بهداشتی مینو می باشد.

شرکت در سال 93 عملکرد قابل قبولی نداشته است و صرفا مسیر گذشته ی خود را پیموده است و با وجود گسترده شدن بازار محصولات خوراکی با افزایش سهم بازار شرکت مواجه نشده ایم. مسلما دنیای امروز تجارت نیازمند تغییر روش ها و به کارگیری استراتژی های دقیق تری می باشد.

شرکت با توجه به سابقه طولانی مدت خود و برند شناخته شده در صورت رفع تحریم ها با افزایش صادرات مواجه خواهد شد.

حاشیه سود آوری:

شرکت با وجود پیش بینی افزایش فروش 16 درصدی در فروش ریالی ولی با کاهش سود ناخالص همراه است و این امر حاکی از کاهش حاشیه سود ناخالص شرکت از 30% به 22% می باشد. همچنین حاشیه سود خالص شرکت پیش بینی سال 1394 برابر با 10% بوده است و در سال مالی 93 برابر با 12% بوده است و شرکت دلیلی بابت کاهش حاشیه سود اعلام ننموده است. در پایان نیز سود هم سهم شرکت با افزایش 4 ریالی نسبت به سال گذشته 504 ریال پیش بینی شده است. البته سود خالص شرکت به علت عملیات تسعیر ارز و زیان ناشی از آن در سال گذشته 11.6 میلیارد تومان کاهش یافته است و با حذف این مورد و در پیش گرفتن رویه ی قبل سود پیش بینی سال 94 نسبت به سال 93 کاهشی 22 درصدی داشته است.

هزینه ی مالی:

شرکت از مشکل سرمایه در گردش ریسکی ندارد و مقدار هزینه مالی هم در سطح مطلوبی قرار دارد و نسبت به سال گذشته بر خلاف سایر صنایع این بخش افزایش اندکی را نشان می دهد و این هزینه در محدوده 11 میلیارد تومان قرار دارد و همچنین شرکت توانایی در اختیار گرفتن تسهیلات با نرخ های مناسب را دارا می باشد و اکنون نیز ازین منظر شرایط خوبی دارد.

افزایش نرخ: شرکت در گزارش خود تقریبا در همه ی سبد محصولات خود افزایش نرخ را پیش بینی نموده است. البته با توجه به رویه ی این سالهای کشور و در نظر گرفتن روند تورمی کشور ما در شش ماه دوم شاهد افزایش تورم مواد غذایی هستیم و بدین ترنیب شرکت مینو نیز مانند سنوات گذشته و همگام با بازار در شش ماهه دوم افزایش نرخ ها را در قیمت محصولات خود دخیل خواهد کرد.

با توجه به سبد محصولات شرکت و وزن ریالی فروش هر یک از محصولات به صورت میانگین شرکت افزایش نرخی برابر با 12% برای محصولات خود در نظر گرفته است و با توجه به در نظر گرفتن فروش محصولات جدید شکلات برای این محصول افزایش حجم نیز در نظر گرفته شده است. البته لازم به ذکر است که شرکت فروش محصولات خود را در بودجه مطابق با آخرین نرخ های سال 92 در نظر گرفته است و افزایش 15 درصدی فروش دور از ذهن نخواهد بود.

مواد اولیه:

شرکت عمده ی مواد اولیه ی مورد نیاز خود را از داخل تامین می کند و ارز بری این بخش به مقدار 1،632،000 دلار می باشد و تقریبا 19 درصد از خرید مواد الیه را شامل می شود که با توجه به پیش بینی فروش صادراتی 529،000 دلاری ریسک بالایی برای شرکت متصور نیست. شرکت برای روغن خوراکی نیز افزایش نرخی 15% در نظر گرفته است که با توجه به عدم افزایش قیمت این محصول و روند قیمت های جهانی احتمال افزایش قیمت این محصول کم خواهد بود و باید موجودی شرکت مورد بررسی قرار بگیرد.

مصرف روغن شرکت با توجه به گزارش سه ماهه در سال گذشته 5،602،049 کیلوگرم معادل با 227،533 میلیون ريال بوده است و برای امسال مصرف این کالا 5،956،982 کیلوگرم معادل با  256494 میلیون ريال می باشد که نشان دهنده پیشبینی افزایش از هر کیلو 4،061 تومان به 4،305 تومان معادل با افزایش 6% می باشد. با توجه به افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده نیازی به تعدیل نیست. و با توجه به اولین پیش بینی شرکت، قیمت روغن با 15% افزایش از 3،979 تومان در سال 93 به رقم 4،580 تومان در سال 94 محاسبه شده است. با لحاظ کردن این موضوع سود شرکت قابلیت افزایش 5 تومانی را دارد.

با این تفاسیر بهتر است ارقام این بخش مورد بررسی بیشتری قرار گیرد ولی با توجه به اندک بودن آن می توان از آن صرف نظر کرد.

به طور کلی شرکت نرخ خرید مواد اولیه را 10% افزایش داده است.

روند گزارش دهی شرکت:

شرکت در سنوات قبل همواره در ارائه گزارشات به صورت محافظه کارانه عمل نموده است.

سبد محصولات شرکت و حاشیه سود هر محصول:

 تحلیل بنیادی - تحلیل بنیادی غپینو - مشاوره مالی  -- سرمایه گذاری - مالی شخصی

 

همانطور که در جدول بالا مشاهده می شود حاشیه سود ناخالص محصول ویفر از همه بالاتر است و پس از آن آدامس با حاشیه ناخالص 36 درصدی قرار دارد و با در نظر گرفتن گستردگی بازار آدامس کشور و ورود رقبای داخلی پیش بینی میشه فعالیت ها در این بخش افزایش داشته باشد. در بخش فروش صادراتی نیز در این محصول حاشیه سود ناخالص مناسبی وجود دارد و با رفع تحریم ها شرکت می تولند بازارهای خوبی در کشورهای خارجی نظیر آفریقا داشته باشد و فروش مناسبی را با این چشم انداز کسب کند.

شرکت در حوزه ی آدامس حرکت مناسبی داشت و توانست از فرصت موجود به خوبی بهره برداری نماید و اقدام در جهت تنوع محصولات شکلاتی هم به نظر با استقبال مناسب تری همراه خواهد شد و توانایی شرکت برای سالهای آتی را نشان می دهد. حجم دلاری بازار محصول شکلات در منطقه ی خاورمیانه و آسیای میانه 10 میلیارد دلار برآورد میشود که سهم ایران در این بازار در حدود 5 درصد است و در داخل هم با بازاری 200 میلیارد تومنی مواجه هستیم و توسعه ی این خط همچنان ادامه خواهد داشت.

عرضه ی سهام زیر مجموعه:

این شرکت برنامه ی عرضه ی آرایشی بهداشتی مینو را به فرابورس دارد. سرمایه ی این شرکت 15 میلیارد تومان می باشد که مشتمل بر 150 میلیون سهم به ارزش دفتری 100 تومان می باشد. این شرکت به ازای هر سهم 47 تومان سود خواهد ساخت که 10 درصد ازین مبلغ را تقسیم خواهد نمود. در صورت عرصه ی این شرکت می توان درآمد غیر عملیاتی نیز شناسایی نماید که البته با وجود قطعی نبودن این اتقاق در سال مالی 94 و سنگین نبودن مبلغ می تواند از آن چشم پوشی نمود.

طرح توسعه:

 

خط تولید استحصال دانه کاکائو.

طرح دیگر شرکت طرح تولید پیتزا می باشد که از آن می گذریم و نیازی به بررسی ندارد  . . . !

 

تحلیل گزارش سه ماهه شرکت

 تحلیل بنیادی - تحلیل بنیادی غپینو - مشاوره مالی  -- سرمایه گذاری - مالی شخصی

شرکت در سه ماهه ی ابتدایی سال موفق به فروش 59.7 میلیارد تومان شده است و 20% از بودجه ی سالیانه ی خود را پوشش داده است همچنین حاشیه سود ناخالص شرکت در سه ماهه ی ابتدایی با با 3% کاهش نسبت به پیش بینی سالیانه ی 22درصدی همراه بوده است که می تولند حاکی از ترکیبات فروش شرکت باشد/  با توجه بته فضای رکودی و ارائه ی تخفیفات افت حاشیه سود ناخالص تا حدی طبیعی خواهد بود. این نسبت در سال 93 برابر با 27.8% بوده است و کاهش 5 درصدی آن نسبت به سال 93 قابل بررسی خواهد بود.

بدین ترتیب سود ناخالص شرکت در پایان سه ماهه ی ابتدایی 11.6 میلیارد تومان بوده است و 18% از بودجه ی اعلامی را شامل می شود.  سود عملیاتی شرکت نیز نسبت به سه ماهه ی ابتدایی سال گذشته کاهش یافته است و سیگنال مناسبی ارزیابی نمی شود و هرگونه تصمیم گیری در خصوص شرکت را متکی به گزارش شش ماهه می کند. در پایان با اضافه شدن سایر درآمدها به میزان 2.5 میلیارد تومان سود خالص شرکت برابر با 6.7 میلیارد تومان شده است و به ازای هر سهم 10.7 تومان سود ساخته شده است و پوششی 21 درصد داشته است. اطلاعات سه ماهه ابتدایی سال 94 در مقایسه به سه ماهه ابتدایی سال 93 امیدوارکننده نیست و تصمیم گیری با توجه به گزارش شش ماهه از ریسک اقدام احتمالی خواهد کاست.

شرکت در سه ماهه نسبت به سه ماهه ی سال گذشته 6.3% کاهش مقداری تولید داشته است و از منظر تولید شرایط مناسبی نداشته است و تقریبا در همه ی محصولات جز ویفر و شیک با کاهش مقداری تولید مواجه هستیم  و 21% از بودجه ی تولیدی پوشش داده شده است. همینطور با توجه به فعالیت شرکت با کاهش تولید با کاهش فروش هم مواجه هستیم. در جدول زیر می تولنید تغییرات نرخ فروش هر کیلوگرم از محصولات را مشاهده بفرمایید:

 

با توجه به جدول مشخص است که تغییر نرخی صورت نگرفته است و جدول خود گویا هست و نیاز به توضیح بیشتری نیست.

با کاهش مقدار تولید و به تبع آن فروش در بخش مصرف هم کاهش مصرف را شاهد هستیم ولی به علت افزایش دستمزد ها و عدم افزایش قیمت محصول در بهای تمام شده ی محصولات و حاشیه ی سود آن ها کاهش را نشان می دهد.

شرکت 19% از مواد اولیه خود را که بیشتر شامل "مالتیتول" و "مانتیتول" می شود را از خارج از کشور تهیه می کند و نرخ دلار را 3،321 تومان در نظر گرفته است و ریسکی ازین ناحیه به شرکت تحمیل نمی شود. در کل عملکرد شرکت در سه ماهه قابل قبول ارزیابی نمی شود و با در نظر گرفتن گزارش شش ماهه می توان تصمیم کم ریسک تری گرفت.

تحلیل ترازنامه سه ماهه

 

در بخش دارایی جاری با افزایش 4میلیارد تومانی سفارشات رو به رو هستیم و هیچ تغییر قابل توجهی دیده نمی شود. همچنین سود انباشته شرکت به ازای هر سهم برابر با 112 تومان می باشد.

تحلیل نسبت های مالی

 

دوره وصول مطالبات

در سال 1393 برابر با 135.19 و در سال 1392 برابر با 104.7 بوده است. انتظار می رود ادامه ی این روند به بخش مالی و نقدینگی شرکت فشار بیاورد و با توجه شرایط رکودی افزایش این نسبت در سال 94 نیز مورد انتظار است.

دوره گردش موجودی کالا

این رقم در سال 93 برابر با 55.67 و در سال 92 برابر با 46.6 بوده است، در این دوره کاهش فروش در سال 93 از منظر ریالی و مقداری (تقریبا 1% ریالی و 11% مقداری) را داشته ایم.

نسبت جریان نقد عملیاتی به فروش

این نسبت را از منظر تغییرات نقدینگی مورد بررسی قرار می دهیم و نتایح در جدول زیر مشخص است:

 تحلیل بنیادی - تحلیل بنیادی غپینو - مشاوره مالی  -- سرمایه گذاری - مالی شخصی

به نظر بررسی روند 5 ساله ی شرکت با توجه به شرایط اقتصاد کلان بتواند دید بهتری به ما بدهد البته در صورتی که سیاست های شرکت در طی دوره ی بلند مدت از روند مناسبی برخوردار باشد و با توچه به اینکه این مهم عملا برقرار نبوده است از آن صرف نظر شده است. شرکت در سه ماهه ی ابتدایی سال نیز اندکی ضعیف تر عمل نموده است و این با توجه به شرایط رکودی اقتصاد قابل چشمپوشی است.

نرخ رشد شرکت

 تحلیل بنیادی - تحلیل بنیادی غپینو - مشاوره مالی  -- سرمایه گذاری - مالی شخصی

شرکت در طول 7 سال اخیر نرخی رشدی برابر با 30.65% در سود خالص داشته است و ازین منظر از نرخ مناسبی برخوردار است و در صورتی که سود آن را بخواهیم فارغ از مباحث اقتصاد کلان در نظر بگیریم سود خالص شرکت در حدود 90% رشد را نشان می دهد و از 16.9 میلیارد تومان در سال 87 به 32.3 میلیارد در پیش بینی سال 1394 تومان رسیده است. ( فرض می کنیم با توجه به صنعت و فضای اقتصادی فعلی سود اعلامی شرکت ساخته خواهد شد)

 

این هم جدول نرخ رشد میانگین سالیانه:

 تحلیل بنیادی - تحلیل بنیادی غپینو - مشاوره مالی  -- سرمایه گذاری - مالی شخصی

شرکت در مقام مقایسه با سایر صنایع و گروه خود عملکردی معمولی داشه است و اتفاقات آن ارزش بررسی دارد.

تحلیل حاشیه سود

 

رگرسیون حاشیه سود

در اینجا نمودار حاشیه سود 7 سال اخیر شرکت به نمایش در آمده است:

 تحلیل بنیادی - تحلیل بنیادی غپینو - مشاوره مالی  -- سرمایه گذاری - مالی شخصی

با این تفاسیر و مطابق نمودار حاشیه سود شرکت تغییرات خاصی نخواهد داشت و پیش بینی شرکت با احتمال بالایی محقق خواهد شد.

در نمودار زیر برای بیرون کشیدن سود عرضه و ضرر تسعیر ارز نمودار سود عملیاتی شرکت نیز قرار داده شده است:

 تحلیل بنیادی - تحلیل بنیادی غپینو - مشاوره مالی  -- سرمایه گذاری - مالی شخصی

 

حال برای تست تطبیق اطلاعات شرکت با استراتژی معاملاتی نرخ رشد سالیانه (5 سال اخیر) را بررسی می کنیم.

 تحلیل بنیادی - تحلیل بنیادی غپینو - مشاوره مالی  -- سرمایه گذاری - مالی شخصی

نرخ رشد سالیانه شرکت از نوسان بالایی برخوردار است که البته در پنج سال اخیر تحت شرایط خاص اقتصادی بوده است و کاملا قابل اتکا نیست و با آمدن گزارش شش ماهه می توان در مورد خرید یا فروش سهام تصمیم قطعی گرفت.

پیش بینی امسال

 تحلیل بنیادی - تحلیل بنیادی غپینو - مشاوره مالی  -- سرمایه گذاری - مالی شخصی

حال با تمام تفاسیر و جمع بندی ها سود تحلیلی امسال را برآورد می کنیم و سپس تصمیم گیری بر اساس این دو سناریو. سناریو یک : پیش بینی خود شرکت  سناریو دو: سود تحلیلی

 

سناریو تحلیلی با فرض افزایش نرخ فروش محصولات و افزایش حاشیه ی سود شرکت و دیگر مفروضات ذکر شده در همین گزارش تحلیلی می باشد.

با توجه به اطلاعات گزارش تحلیلی و ثبات شرایط افتصادی سود هر سهم شرکت مطابق سناریوی خوشبینانه قابلیت افزایش به 70 تومان به ازای هر سهم را دارد. بدیهی است که با تغییر شرایط کلان یا خرد پیش بینی شرکت یا سود تحلیلی تغییر خواهند کرد ولی با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی فعلی بعید به نظر می رسد سود خوشبینانه محقق شود و محدوده ی پوشش سود در همان حدود اعلامی شرکت در شرایط فعلی قابل محقق است.

افزایش سرمایه:

شرکت در سال 94 قصد افزایش سرمایه از 630 میلیارد به 1،000 میلیارد معادل 58.7% را دارد.  با توجه به اینکه این افزایش سرمایه از انباشته است به سهامداران سهام جایزه تعلق می گیرد و  شرایط رفتاری سهامداران حاکی از استقبال از این نوع افزایش سرمایه می باشد و در صورت بهبود ریسک های سیتماتیک و شرایط مناسب بازار انتظار رشد قیمت سهم انتظار بی جایی نخواهد بود.

 

روند حرکتی قیمت سهم

تحلیل تکنیکال غپینو

 

تحلیل تکنیکال غپینو 

 ---------------------------------------

تحلیل بنیادی غپینو

منبع اصلی مطلب : سرمایه گذاری شخصی
برچسب ها : شرکت ,افزایش ,توجه ,تومان ,ماهه ,محصولات ,میلیارد تومان ,خالص شرکت ,مواد اولیه ,افزایش سرمایه ,تصمیم گیری ,کاهش مقداری تولید ,تحلیل بنیادی غپینو
اشتراک گذاری: این صفحه را به اشتراک بگذارید

آینا گروه : بررسی غپینو